Exportul moldovenesc a crescut cu 15 procente, iar asortimentul produselor care ajunge peste hotare s-a diversificat

Embed:

Moldova a înregistrat în 2017 cele mai mari ritmuri de creştere a exporturilor din ultimii cinci ani. Acestea s-au majorat cu 15 la sută. Totodată, asortimentul produselor care ajunge peste hotare s-a diversificat.

Anunţul a fost făcut de ministrul Economiei şi Infrastructurii, Octavian Calmîc în cadrul Forumului exportatorilor. Evenimentul este extrem de util pentru antreprenorii moldoveni, care caută noi parteneri pentru a-şi vinde produsele pe pieţele externe.

Ministerul Economiei şi Infrastructurii speră că trendul de creştere a exporturilor va continua până la sfârşitul anului. Totodată, autorităţile vor să elimine unele bariere de ordin fiscal pentru a-i ajuta pe oamenii de afaceri să-şi dezvolte mai uşor investiţiile. Sectoarele cu cel mai mare potențial de creștere a exporturilor moldovenești sunt, agricultura și industria alimentară, industria ușoară şi sectorul de informații și comunicații.

"Ceea ce ne-a impresionat foarte mult în anul curent este că fructele în stare proaspătă sunt duse pe o scară masivă pe piaţa europeană, vorbim de struguri de masă, prune şi multe altele, vorbim de textile, în domeniul construcţiilor avem echipamente, maşini, produse din plastic, sunt diverse, asta ne face să fim destul de optimişti", a menționat ministrul Economiei şi Infrastructurii, Octavian Calmîc.

Prezent la eveniment, ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova Peter Michalko, a declarat că Guvernul a făcut progrese, însă mai sunt necesare reforme. Totodată, oficialul a menţionat că unele bariere fiscale pentru antreprenori trebuie să fie eliminate. 

"Industria automotivă a devenit într-un timp foarte scurt unul dintre pilonii economiei moldoveneşti. Pentru a avea o producţie mai bună şi pentru a majora exporturile trebuie să aveţi muncitori calificaţi. În acest context, reformele în sistemul educaţional sunt absolut necesare", a precizat ambasadorul UE în Republica Moldova, Peter Michalko.

La forum, antreprenorii moldoveni au avut ocazia să vorbească cu partenerii externi despre dezvoltarea afacerilor. Vitalie Popa este directorul unui S.R.L care produce miere de albine.

Anul trecut, antreprenorul a exportat pe piaţa Uniunii Europene aproape 500 de tone, fiind lider printre ceilalţi exportatori. În medie un kilogram de miere este vândut cu 2,2 euro.

"La moment noi exportăm mierea în vrag, la butoi, noi o dăm ca materie primă pentru furnizorii finali europeni, dorinţa noastră este aceea ca  ca să găsim totuşi un canal de livrare a mierii ambalate, cu brandul Republica Moldova, eticheta produs în Moldova şi să un fie un produs de cupaj. Suntem tot timpul dispuşi să începem o iniţiere de contacte, de afaceri", a zis directorul S.R.L Casa Albinei, Vitalie Popa.

"Noi facem scurte, paltoane, toate din stofe naturale. Anual, exportăm în jur de 120 de mii de unităţi. Sunt ţări europene cum ar fi Germania şi Franţa unde încă nu exportăm. Planificăm să semnăm contracte noi pentru luna ianuarie a anului viitor", a precizat antreprenorul Vlad Dzernovich.

"Exportul la acest moment este unica posibilitate a sectorului de textile să se dezvolte. Exportul este în proporţie de 80 de procente din totalul producţiei. Au fost delegaţii, am vorbit cu oamenii, avem negocieri, avem perspective. Următorul obiectiv este să ajungem pe piaţa europeană şi pe piaţa americană. Purtăm negocieri în acest sens", a afirmat designerul companiei textile, Julia Allert.

În primele şapte luni ale anului, exporturile totale ale Republicii Moldova au fost de peste un miliard 250 de milioane de dolari.

Lasă un comentariu